1. Definities
In de navolgende bepalingen wordt verstaan onder:
Uitgever: Erdee Media BV
Opdrachtgever: eenieder (al dan niet rechtspersoon) die voor zichzelf of in opdracht
van een ander (in het bijzonder mediabureaus, reclamebureaus) opdrachten
verstrekt aan Uitgever tot het doen plaatsen van advertenties en/of in
relatie daarmee het (doen) opmaken van advertentiecontracten
Advertentiecontract: een overeenkomst tussen Opdrachtgever en Uitgever terzake
de plaatsing van advertenties in de uitgave(n) van Uitgever gedurende
een overeengekomen looptijd
Gewone Advertentie: een advertentie die geplaatst wordt op een advertentiepagina
(Geldt alleen voor Reformatorisch Dagblad)
Ingezonden Mededeling: een advertentie die geplaatst wordt op een redactionele
pagina (Geldt alleen voor Reformatorisch Dagblad)
2. Toepasselijke voorwaarden
Lid 1: Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle advertentieopdrachten
c.q. advertentiecontracten en alle advertentieaanbiedingen van Uitgever.
Lid 2: Op alle advertentieopdrachten c.q. advertentiecontracten is tevens de
inhoud van de meest recente tariefkaart van Uitgever van toepassing.
Lid 3: Eventuele (algemene) voorwaarden van Opdrachtgever worden hierbij
uitdrukkelijk buiten toepassing verklaard en afgewezen, tenzij deze uitdrukkelijk
schriftelijk door Uitgever zijn aanvaard.
3. Aanbod en aanvaarding
Alle aanbiedingen van Uitgever zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is vermeld in de aanbieding. Aanbiedingen zijn gebaseerd op de op het
tijdstip van de aanbieding bekende specificaties. (Mondelinge) opdrachten en/
of gemaakte overeenkomsten (onder andere met media-adviseurs van Uitgever),
inclusief wijzigingen op reeds bestaande overeenkomsten, komen pas tot
stand na schriftelijke opdrachtbevestiging door Uitgever dan wel op tijdstip dat
tot uitvoering van enige opdracht is overgegaan.
4. Weigeren advertenties
Uitgever behoudt zich het recht voor de plaatsing van advertenties zonder opgave
van redenen te weigeren.
5. Fouten
Het risico voor fouten in telefonisch opgegeven advertenties ligt bij Opdrachtgever.
Fouten in advertenties ontstaan door onduidelijke kopij, ongeacht de
vorm waarin deze is aangeleverd, geven geen aanleiding tot rectificatie dan
wel enige vorm van schadevergoeding en/of reductie c.q. gratis herplaatsing,
behoudens opzet of grove schuld van Uitgever.
6. Speciale plaats
Opdrachten waarbij een speciale plaats als voorwaarde wordt gesteld, buiten
die waarvoor een speciale plaatsingstoeslag wordt betaald, worden in principe
niet geaccepteerd. Met verzoeken om een bepaalde plaats wordt zo veel mogelijk
rekening gehouden.
7. Bewijsnummers
De contracthoudende Opdrachtgever heeft per geplaatste advertentie, uitgezonderd
rubrieksadvertenties in het Reformatorisch Dagblad, recht op een
gratis digitaal bewijsnummer. Alle bewijsnummers die worden gevraagd naast
het gratis exemplaar waar Opdrachtgever recht op heeft, worden in rekening
gebracht.
8. Standaard contractduur
Advertentiecontracten met Uitgever worden steeds aangegaan voor de duur
van twaalf maanden, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders wordt overeengekomen
in het advertentiecontract tussen Uitgever en zijn wederpartij.
9. Ingang contracttermijn
De contracttermijn wordt geacht te zijn ingegaan op:
- de eerste dag van de kalendermaand waarin de eerste op het contract af te
nemen advertentie is geplaatst, indien de plaatsing voor de zestiende van
die maand heeft plaatsgevonden.
- de zestiende van de kalendermaand indien plaatsing op of na de zestiende
dag heeft plaatsgevonden.
Indien de eerste advertentie niet binnen drie maanden na het sluiten van het
contract geplaatst is, zal het contract worden geacht te zijn ingegaan op de
eerste dag van de kalendermaand, volgend op die termijn van drie maanden.
10. Uitbreiding advertentiecontract
Indien een reeds lopend advertentiecontract conform het bepaalde in artikel
5, lid 1 van de Regelen voor het Advertentiewezen wordt uitgebreid, wordt het
dienovereenkomstige hogere kortingspercentage op de alsdan nog te plaatsen
advertenties toegepast:
- vanaf de zestiende dag van de kalendermaand waarin de uitbreidingsovereenkomst
tot stand kwam, indien deze in de periode van de eerste tot en met
de vijftiende dag van die maand is gesloten.
- op de eerste dag van de volgende kalendermaand in de overige gevallen.
11. Afnameverplichting
Na afloop van de contracttermijn, of in geval van faillissement van de adverteerder,
vervalt het recht tot plaatsing, met behoud van de verplichting van de
adverteerder of reclamebemiddelaar om de resterende gecontracteerde verplichting
onmiddellijk te betalen.
12. Tariefsverhogingen
Uitgever is gerechtigd om tijdens de looptijd van een advertentiecontract eenzijdig
tariefsverhogingen door te voeren, met een maximum van 15%.
Het is Opdrachtgever bij toepassing van een tariefsverhoging niet toegestaan
het lopende contract te annuleren.
13. Te plaatsen advertenties
Opdrachtgever kan in mindering van het advertentiecontract uitsluitend adverteren
ten behoeve van eigen (natuurlijke of rechts)persoon.
14. Betaling
Tenzij anders vermeld, zijn alle prijzen exclusief BTW.
Betaling dient te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum.
Uitgever behoudt zich het recht voor bij niet-tijdige betaling wettelijke rente
in rekening te brengen. Bij niet-tijdige betaling is Uitgever gerechtigd tevens
buitengerechtelijke incassokosten (volgens het alsdan gebruikelijke tarief) te
vorderen.
15. Aansprakelijkheid
Lid 1: Behoudens in gevallen van opzet of grove schuld is Uitgever niet verder
aansprakelijk voor schade, waaronder indirecte en gevolgschade, van welke
aard ook, ontstaan door het niet, niet tijdig of onjuist plaatsen van advertenties,
dan het bedrag waarvoor de opdracht - respectievelijk het niet, niet tijdig of niet
juist uitgevoerde deel van een opdracht - tot plaatsing van een advertentie is
aangenomen.
Lid 2: Advertenties dienen na verschijning te worden gecontroleerd op eventuele
fouten. Bij herhaalde plaatsing is Uitgever uitsluitend aansprakelijk voor
fouten die na de eerste doch voor de tweede plaatsing zijn doorgegeven. Opdrachtgever
vrijwaart Uitgever voor alle aanspraken van derden voor schade
ten gevolge van de door Opdrachtgever opgegeven advertenties en zal tevens
diens kosten van juridische bijstand in en buiten rechte te dezer zake vergoeden.
16. Reclamaties
Wanneer Opdrachtgever uiterlijk dertien dagen na dagtekening van de factuur
per brief, fax of e-mail geen aanmerking heeft gemaakt op berekende prijs,
wordt hij geacht die te hebben aanvaard. Eventuele reclamaties ten aanzien
van plaatsing c.q. uitvoering van de advertentie moeten per brief, fax of e-mail
onder opgaaf van aard en gronden van de klacht geschieden binnen tien dagen
na plaatsing van de desbetreffende advertentie. Bij gebreke daarvan wordt
Opdrachtgever geacht de plaatsing te hebben geaccepteerd.
17. Aanlevering materiaal; vrijwaring industrieel eigendom
Lid 1: Het materiaal dient aan de door Uitgever op de tariefkaart vastgelegde
specificaties te voldoen. Indien materiaal niet aan die vastgelegde specificaties
voldoet, behoudt Uitgever het recht hiervoor kosten in rekening te brengen.
Lid 2: Indien geen goed reproduceerbaar, compleet materiaal geschikt voor de
reproductiemethode van Uitgever wordt geleverd, zullen extra technische kosten
in rekening worden gebracht met een maximum van 15% van het bedrag
van de plaatsing waarop die kosten betrekking hebben.
Lid 3: Het door of namens Uitgever te vervaardigen/aan te passen/ter beschikking
te stellen materiaal blijft zowel fysiek als auteursrechtelijk het eigendom
van Uitgever.
Lid 4: Opdrachtgever garandeert Uitgever dat door de verveelvoudiging of het
openbaar maken van de van opdrachtgever ontvangen zaken zoals kopij, zetsel,
fonts, informatiedragers, bestanden etc. geen inbreuk wordt gemaakt op
rechten die derden kunnen doen gelden krachtens de Auteurswet, of andere
nationale/internationale regelgeving op het gebied van het auteursrecht of het
recht van de industriële eigendom, dan wel met betrekking tot de onrechtmatige
daad. Opdrachtgever vrijwaart Uitgever voor alle aanspraken die derden
krachtens bovengenoemde wet- of regelgeving geldend kunnen maken
18. Aansprakelijkheid opdrachtgever
Opdrachtgever is tegenover Uitgever aansprakelijk voor nakoming van alle verplichtingen
die voortvloeien uit de tussen Opdrachtgever en Uitgever gesloten
advertentieovereenkomst.